Thursday 11 July 2013

pengalaman nak sambung sispa...

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca2 blog saya ini.... sebelum tu masih belum terlambat lagi untuk saya mengucapkan selamat berpuasa kepada anda semua... semoga puasa thun ini mendapat keberkatan dan keredhaan dr nya..

dh lama juga saya tidak aktif dengan blog nie d sebabkan tak ada point nk ckp... maka hari ini tertiba terfikir nk tulis sesuatu.... fikir punya fikir.. rasa mcm nk tulis pasal satu perkara yang langsung x pernah saya nk ceritakan... mcm mana boleh terjebak dgn sispa/ JPAM... saya sebenarnya seorang anggota JPAM merangkap ahli sispa UTHM.... sejak dr sekolah rendah lg, saya x pernah masuk sebarang unit beruniform yng aktif... mula dengan darjah 1 sampai drjah 6, saya masuk pengakap... haaaa, msk je pengakap, tp time kokorikulum x pernah dtg.... klu dtg pon setahun boleh kira jaa... tau2 lulus...

msk pulah form 1 sampai form 3, saya masuk pengakap jugak... nk tau sbb apa saya msk pengakap?? sbb saya x suka berkawad... langsung x suka berkawad.... ingatkan bila msk pengakap dptlah g berkhemah kt hutan, tp nie lain plk ceritanya.. bukan saya x aktif.. tetapi persatuan tu yg x aktif... bila di fikirkan blk, mcm rasa menyesal lah pulak msk pengakap...

naik ja form 4, saya d tukarkan ke MRSM PENGKALAN HULU, perak... nk ckp result bgus tu x daklah bgus sgt... mungkin rezeki kot dpt skolah mcm tu..time nk dftar kokorikulum, ada 2 pilihan, nk msk pengakap lg kah atau silat... tp bila d fikirkan blk persatuan pengakap kt skolah dulu x pernah aktif, tros ja tuka ambik silat... time tu kedet polis msih byk lg kosong.... tp sbb saya x minat msk kawad... sbb tu x ambik... bila ambik silat, lps seminggu... seminggu dtg koko, pengakap kt skolah nie terlebih aktif plk sampaikan pergi perhimpunan kebangsaan... msk hutanlah jawap nye...

tetiba rasa menyesal plk msk silat... kt skolah tu, saya belaja silat bangau putih.. mmg x pernah dgr kn... setiap pergerakkan di ikuti dgn perkataan Allah... sempat lah belaja 10 buah, itu pon dh lupa... hehe..
lagi satu.. mungkin jgk saya x de rezeki sbb saya x terpilih untuk msk petandingan silat...

bila msk saja UTHM selepas mndpt tawaran msk... seperti biasa bg kebanyakan universiti, setiap sem satu wajib ambil kokorikulum.. msa saya dftar tu, saya dftar dengan lg 2 org kwn saya.... ddk pon seblh2... ada tiga pilihan... satu SISPA, dua RELASIS, dan tiga KELANA SISWA... kebetulan sebelum saya msk dlm bilik komputer untuk dftar koko, kt luar bilik tu ada satu gerai sispa... gerai nie die hebahkanlah pasal apa itu sispa... oklah saya pon baca2 dan tanya2 kt pegawai tu.. time tu pegawai yg jaga ialah en anuar... time tu mmg x kenal lg lahh... sebelum waktu pendaftaran tu, mmg dlm hati saya nk msk kelana siswa.. kelana siswa nie mcm pengakaplahh... sbb saya fikir pengakap kt u mesti aktif.. x mcm kt skolah... tp bila tgk2 dlm smap tu, kelana siswa dh penoh, tinggal rela dgn sispa....

time tu mmg membuat perhitunganlahh nk pilih yg mana... tetiba saya terfikir satu perkara.... klu aku msk rela.. aku kene jaga jalan, kene jaga kenduri.... dgn tgh2 panas tros saya klik sispa.... dr situlah saya mula terjebak dgn sispa... dh tau sbb apa saya pilih sispa, sbb x nk jga jln dengan kenduri.. hehehe....

sekarang nie saya nk cerita mcm mana saya boleh sambung sispa sampai skrg... dulu x pernah terfikir pon nk smbung sispa... tambahan jugak terpaksa jumpe seorg staff sispa yg garang mcm singa... mana x nya, first perjumpaan die dh jerit2... mula2 dulu saya ingat die nie sinior... lps die jerit2 tu, saya pon terfikirlah.. baget bgusplak mamat nie... rupa2nya staff sispa... nama die en mohd khairil.... selama sispa 1, mmg kene lanyaklah kiteorg... dsbbkan die... bila msk je sem 2... ada sorg kawan aku nie dielah yg ajak aku msk... mula2 mmg berat.. tp lps die pujuk aku.. hmm aku pon fikirlah rugi jugak klu x msk.. ssh nk dpt ilmu nie, tentang ilmu menyelamat dn mcm2 lg d samping mengejar pangkat sebagai leternan muda.. akhirnya.. aku pon sambunglah sispa sampai lah skrg sispa 4.. klu nk cerita detik2 dn pengalaman dr sispa satu sampai 4, mmg panjang... slp2 boleh buat buku.. saya rasa sampai sini jelah dulu.... nnt saya ceritakan lg tentang sispa dn mcm mana saya boleh minat berkawad... hehheh..


       
syafik akmal



haaaa, kawan aku nielah yg jenoh dok pujuk aku smbung sispa....  x sangka, gila2 perangai dia, ada jugak kebaikkan pada diri dia... heheh jgn mrh.. nama dia Farhan Hassan, kiteorg panggil die paan je...


syafik akmal


haaa, ni aku merangkap bakal Lt muda Syafik Akmal  .... time nie gambar kt telok gorek ada latihan luar.... 

No comments:

Post a Comment